پکیج شوفاژ دیواری چگالشی


پکیج شوفاژ دیواری
همان طوری که می دانید یکی از محصولات فرآیند احتراق، بخار آب است که از واکنش بین هیدروژن موجود در سوخت با اکسیژن هوا حاصل می گردد. هنگامی که گازهای خروجی سرد گردد بخار آب موجود در آن به قطرات مایع تبدیل می گردد، این آب تقطیر شده به شدت اسیدی است و pH آن بین ۳ تا ۴ است. هدف از ساخت و توسعه این نوع پکیج‌ها، استفاده از گرمای نهان تبخیر بخار آب موجود در محصولات احتراق است.
در پکیج های معمولی، مقداری از انرژی ورودی به دستگاه (که از سوختن گاز طبیعی تامین می گردد) به صورت انرژی حرارتی و از طریق خروج گازهای حاصل از احتراق هدر می روند، به نحوی که دمای گازهای حاصل از احتراق، حدود 100 الی 120 درجه سانتی گراد می باشد. البته این گرمای خروجی صرف راندن محصولات احتراق به بیرون می شود.
در پکیج های چگالشی (CONDENSING) با تغییر طراحی محصول از این هدر رفت تا حدودی جلوگیری به عمل می آید و از انرژی حرارتی گازهای حاصل از احتراق برای پیش گرم آب مدار گرمایش استفاده می شود به نحوی که دمای گازهای حاصل از احتراق تا 60 الی 70 درجه سانتی گراد کاهش خواهد یافت. برای حل مشکل خوردگی نیز از یک مبدل حرارتی از جنس فولاد ضد زنگ یا آلیاژهای آلومینیوم استفاده می شود و آب تقطیر شده می تواند به فاضلاب ریخته شود. در نتیجه اولین تفاوت این پکیج‌ها با پکیج گرمایشی معمولی در این است که پکیج های چگالشی نیاز به یک لوله برای تخلیه آب حاصل از میعان بخار آب دارند، هم چنین مشکل اسیدی بودن آب حاصل از میعان بخار آب را نیز می توان بوسیله یک کیت خنثی کننده حل کرد و pH آب را به نزدیکی ۷ رساند.
پکیج چگالشی مانند پکیج گرمایشی معمولی یک مشعل دارد و تنها تفاوت آن در وجود یک مبدل حرارتی بزرگ اضافی برای تقطیر بخار آب نسبت به نوع معمولی است. هم چنین دودکش نیز باید از موادی ساخته شود که در برابر خوردگی مقاوم باشد از جمله این مواد می توان فولاد ضد زنگ، CPVC و AL29-4C را نام برد.
نحوه عملکرد پکیج چگالشی
در اثر سوختن گاز مشعل در دستگاه و به علت احتراق، گاز دی اکسید کربن و بخار آب بوجود می آید. محصولات احتراق با دمای بالا حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد در پکیج های معمولی از دودکش خارج می شوند. با در نظر گرفتن اینکه در این دما آب در فاز بخار می باشد، قسمتی از انرژی گرمایی بوسیله خارج شدن محصولات احتراق با دمای بالا اتلاف می شود.
با اعمال تغییراتی در طراحی پکیج در سیستم های چگالشی(CONDENSING) برای پیش گرمایش آب سرد ورودی به پکیج از محصولات احتراق استفاده می شود. لذا دمای گازهای خروجی تا دمای ۶۰ الی ۷۰ درجه کاهش می یابد. این دما با تولید بخار آب همراه می باشد که در طول فرآیند احتراق تقطیر می شود و به کنداسه تبدیل می شود، به همین دلیل به این دستگاه ها پکیج چگالشی گفته می شود.