محرک الکتریکی دمپر


محرک الکتریکی دمپر
دمپر یا خفه کن یکی از تجهیزات بسیار کاربردی و رایج در زمینه تهویه هوا محسوب می شود.
این وسیله در بخشی از مسیر ورودی یا خروجی کانال های هوا نصب خواهد شد و وظایف مهمی را در راستای بهترین و استانداردترین نوع تهویه انجام خواهد داد. هدفی که با توجه به آن نسبت به ساخت خفه کن اقدام شد، در واقع تعیین فشار هوا برای تهویه مناسب بیان می شود. البته با پیشرفت تکنولوژی از این ابزار در گستره بیشتری استفاده می شود که از میان آن ها به تنظیم جریان هوا از طریق قطع و وصل آن اشاره می کنیم.
برقراری جریان هوا به شکلی دلپذیر و دلخواه افراد در مناطق مختلف جزو مواردی به حساب می آید که دانشمندان و مهندسان برای ساخت انواع تجهیزات تهویه مطبوع از آن بهره می گیرند. بنابراین به کارگیری دمپر در ساخت این ابزار و تجهیزات برای القای حس آرامش به افراد کمک شایانی محسوب خواهد شد.
دمپر چیست؟
یکی از مهم ترین تجهیزات به کار رفته در سیستم های تهویه مطبوع که وجود آن ها در بسیاری موارد از ضرورت بالایی برخوردار است، دمپر نام دارد. این وسیله در راستای حفظ آرامش و تامین هوای مناسب در اماکن مختلف ساخته شده است. به همین دلیل استفاده از آن در تجهیزات سرمایش و گرمایش جزء اولویت های شرکت تولید کننده به حساب می آید.
کار اصلی خفه کن ها تنظیم فشار برای جریان عبوری از کانال ها و تعیین ورود و خروج هوا بیان می شود. به تبع می بایست مطابق با تنوعی که در ساخت تجهیزات تهویه مطبوع وجود دارد، تفاوت هایی نیز در ساخت انواع خفه کن ها لحاظ کرد که کاربرد آن ها را گسترده تر خواهد کرد. این وسیله کارآمد از فلز ساخته شده که پرکاربردترین این فلزات آلومینیوم محسوب می شود. به دلیل آنکه خفه کن ها تنظیمات مورد نیاز ما را روی سیر وسیعی از جریانات هوا پیاده می کند، می بایست در نصب آن توجه داشت که جریان عبوری از دمپر بگذرد. این کار سبب خواهد شد تغییرات مدنظر کاربران به راحتی و مطابق میل آن ها روی سیستم های برودتی و گرمایشی اعمال شود.
طراحی دمپرها
مهم ترین بحث در زمینه طراحی سیستم های تهویه مطبوع، انتقال حرارت است. در واقع آنچه سبب سرمایش و گرمایش و تفاوت میان آن دو شده، نحوه انتقال حرارت بیان می شود. بدین منظور ابزار زیادی تا به امروز روی کار آمده اند و مهندسان و دانشمندان در حوزه سیالات به ایده های نو و مدرنی در این باره دست یافته اند. بدون شک پرکاربردترین و کارآمدترین ایده در زمینه انتقال حرارت و بهبود جریان سیالات، به کارگیری پره در طراحی تجهیزات تهویه خواهد بود. به همین دلیل در ساخت دمپرها نیز از پره استفاده شده است که انتقال حرارت را به نحو مطلوبی ممکن می سازد. با توجه به پیشرفته بودن تجهیزات تهویه مطبوع، باز و بسته شدن پره های خفه کن نیز متفاوت خواهد بود. به شکلی که اگر به صورت خودکار این عملیات انجام گیرد، راحتی بیشتری را برای کاربران فراهم خواهد کرد.
انواع پره ها در دمپر
پره ها یا تیغه های به کار رفته در سیستم های تهویه مطبوع در دو نوع یافت می شوند. در یکی از انواع آن، نوع قرارگیری پره ها به شکل موازی طراحی شده و در دیگری ترسیم پره ها به شکل متقابل انجام گرفته است. وجه تمایز این دو نوع دمپر در نحوه انتقال و عبور جریان هوا است. در واقع برد هوای پرتاب شده را از طریق انتخاب نحوه پره ها در خفه کن میتوان تغییر خواهد داد.
زمانی که از خفه کن هایی با پره متقابل برای سیستم های تهویه مطبوع استفاده شود، بر اثر بسته شدن پره هیچ گونه هوایی جریان نخواهد داشت. این موضوع در حالی است که شما برای بهبود هوای منزل قصد دارید اندکی از پره را بسته نگه دارید. در این صورت خفه کن ها با پره های متقابل هیچ هوایی را عبور نخواهند داد و به طبع این مسئله در بسیاری موارد مشکل زا خواهد بود .اما هوا در خفه کن هایی با پره موازی در صورتی که تیغه ها کمی بسته باشند، باز هم جریان خواهد داشت. بنابراین افراد معمولا از این سبک خفه کن ها استفاده می کنند زیرا قابلیت بیشتری برای تنظیم هوا در اختیار کاربران قرار خواهد داد.
انواع دمپرها
هدف از ساخت تمامی تجهیزاتی که برای سرمایش و گرمایش در فضای خانه و اماکن دیگر کاربرد دارد، در راستای القای آرامش به انسان است .در نتیجه این سیستم ها باید براساس استانداردهایی باشند که حس راحتی را به کاربران ببخشند. در واقع سیستم های تهویه مطبوع همچون تیغه های دو لبه عمل خواهند کرد زیرا در صورتی که از استاندارد ها و تجهیزات مناسب در این زمینه استفاده نشود، علاوه برصرف هزینه بالا باید آزار و اذیت های ناشی از سیستم های تهویه مطبوع را نیز تحمل شود. خفه کن ها نیز جزء این دسته محسوب می شوند و نحوه استفاده درست از آن ها بسیار اهمیت دارد.
انواع دمپر
• بالانس دمپر : از این نوع خفه کن ها در فن های هواکش به منظور انتقال جریان هوا از فضای خارج به درون خانه و اماکن دیگر به کار می روند.
• فایر دمپر: همانطور که از نام این خفه کن بر می آید، برای اطفای حریق از آن ها استفاده می شود. در واقع فایر دمپر از ورود دود به بخش های دیگر جلوگیری خواهد کرد.
• دمپر اتوماتیک : در این سبک از خفه کن ها انتقال جریان هوا به واسطه موتورهایی انجام می گیرد که با الکتریسیته کار می کنند.
• دمپر کانالی: از خفه کن کانالی به منظور کنترل جریان عبوری هوا استفاده می شود. این سبک از خفه کن ها به کمک کنترل نیز قابل تنظیم خواهند بود.
• دمپر جریان معکوس: بر اساس تغییر سبک عبور جریان هوا، این نوع خفه کن ساخته شده است. برای آنکه جریان هوا را در دو جهت مخالف داشته باشیم، استفاده از این خفه کن ها توصیه می شود.
گردش هوا به کمک دمپرها
خفه کن ها برای تنظیم جریان هوا و تعیین برد پرتاب هوا در سیستم های تهویه مطبوع به کار می روند .این ابزار در نوع های مختلفی یافت می شوند که باید بر اساس مکانی که قصد دارید از آن استفاده شود، برای انتخاب آن اقدام کنید. سیستم های تهویه مطبوع تقریبا به عنوان یکی از اعضای داخلی منازل، مکان های اداری و مواردی از این قبیل محسوب می شود .بنابراین باید طراحی هر کدام از این سیستم ها این قابلیت را داشته باشد که نیاز کاربران را برطرف کند و آزاردهنده نباشد .دمپرها نیز می بایست بر پایه استانداردهای تعیین شده طراحی شوند که در این صورت کاربران با اطمینان خاطر از آن ها استفاده خواهند کرد . خفه کن ها طبق نوع پرتاب و عبور جریان هوا شامل دو دسته پره موازی و پره متقابل می شود. در صورتی که به تنوع و کیفیت در پرتاب جریان هوای عبوری اهمیت می دهید، بهتر است از خفه کن هایی با پره موازی بهره بگیرید.