ترموستات اتاق و ترموستات رادیاتور

ترموستات اتاقی نوعی کنترل کننده دما در سیستم های تهویه مطبوع است. با توجه به برنامه ای که به این دستگاه داده شده است با بررسی دمای اتاق فرمان قطع، وصل، کاهش و یا افزایش تجهیزات را به سیستم ها می دهد. همچنین این دستگاها غالبا با قابلیت برنامه ریزی که دارا میباشند قادر به برنامه ریزی دما برای ساعاتی از روز و یا شب میباشند. اصلی ترین مزیت ترموستات اتاقی کاهش میزان مصرف انرژی و همین طور ایجاد شرایط آسایش حرارتی در شرایط متفاوت دمایی می باشد. به همین دلیل در شرایط فعلی که منابع انرژی محدود و گران هستند، دماسنج و رطوبت سنج های اتاقی از ارزش بالایی برخوردار شده اند.
شیر ترموستاتیک رادیاتور دستگاهی است که به روی لوله های رادیاتور شوفاژ نصب می شود و وظیفه آن تنظیم گرمای خروجی از رادیاتور می باشد. با توجه به اینکه این شیر در برابر تغییرات دما عکس العمل نشان می دهد، ساکنین قادر هستند، به طور جداگانه دمای فضا را کنترل نمایند. همین مسئله سبب بهبود بازدهی و کارایی سیستم گرمایشی می شود.
مزایای ترموستات اتاقی
• کاهش مصرف انرژی
• افزایش عمر دستگاه پکیج شوفاژ دیواری
• حفظ محیط زیست
• امکان برنامه ریزی
• بی نیاز کردن کاربر از کم و زیاد کردن دمای دستگاه
• ایمنی و آسایش
• کنترل آسان و دقیق دما مطابق با دمای بدنتان
• هوشمند سازی منزل
کاهش مصرف انرژی
این دستگاه با خاموش کردن دستگاه پکیج شوفاژ دیواری در هنگام رسیدن به دمای متعادل محیط باعث هدر نرفتن انرژی میشود .با توجه به مطالعات انجام شده در این باره این دستگاه تا ۳۵ درصد میزان مصرف انرژی را کاهش میدهد. افرادی که این محصول را تهیه میکنند میتوانند هزینه خرید این دستگاه را بعد از دوماه روی قبض خود مشاهده کنند که به چه صورت باعث کاهش مصرف انرژی و نیز کاهش میزان هزینه قبض منزل شما میشود.
افزایش عمر دستگاه
ترموستات اتاقی با خاموش و روشن کردن به موقع دستگاه پکیج شوفاژ دیواری از کار کردن دائمی دستگاه جلوگیری کرده و نیز از اصطحلاک دستگاه جلوگیری میکند.
امکان برنامه ریزی
یکی از مزیت های این دستگاه قابلیت برنامه ریزی ساعتی، روزانه و هفتگی میباشد. فرض کنید شما کارمند بوده و ۷ صبح از منزل خارج میشوید و ساعت ۱۵ بعد از ظهر به خانه بر میگردید. قاعدتا باید هنگام خروج از منزل دستگاه را خاموش نمایید و زمانی که به خانه برمیگردید پکیج را روشن نمایید. عملا شما هنگام ورود به منزل با خانه ای سرد روبه رو خواهید شد. با استفاده از ترموستات اتاقی و برنامه ریزی شما میتواند به ترموستات برنامه دهید که ۷ صبح پکیج شوفاژ دیواری را خاموش نموده و ۳۰ دقیقه قبل از ورود شما به منزل دستگاه را روشن کند تا در بدو ورود منزل شما گرم باشد. این یکی از مهمترین مزایای ترموستات اتاقی میباشد.
بی نیاز کردن کاربر
درباره این مزیت باید این را عرض نمود که این دستگاه عملا مانند یک کنترل بوده و دیگر نیاز نیست فرد به تراس و یا محل نصب پکیج شوفاژ دیوار که قاعدتا روی تراس و یا یک فضای باز بیرون از منزل است رفته و پکیج را خاموش و روشن کند. با استفاده از ترموستات اتاقی میتواند در منزل دما را تنظیم نموده . دمای اتاق زمانی که به دمای متعادل و مطلوب کاربر رسید ترموستات پکیج شوفاژ دیواری را خاموش میکند.
ترموستات اتاقی
کنترل آسان و مطابق دمای بدن فرض کنید دمای بدن شما و یک دمای مطلوب برای شما ۲۲ درجه سانتی گراد میباشد .شما با تنظیم ترموستات روی دمای ۲۳ درجه همواره منزلی با دمای یکنواخت ۲۳ درجه دارید .این باعث میشود که منزل شما نه خیلی گرم و نیز نه خیلی سرد باشد .ترموستات زمانی که منزل شما به دمای ۲۴ یا ۲۵ درجه برسد پکیج شوفاژ دیواری را خاموش نموده و زمانی که ۲۱ درجه برسد دستگاه را روشن مینماید .این امر است که باعث کاهش مصرف انرژی و نیز کاهش اصطحلاک دستگاه و افزایش طول عمر پکیج شما میشود .
نحوه عملکرد
ترموستات اتاقی از نظر عملکرد به دو نوع ترموستات های مکانیکی یا آنالوگ و دیجیتال یا هوشمند در بازار وجود دارند .
ترموستات مکانیکی
در این ترموستات یک میکروسوئیچ جیوه ای وجود دارد این قطعه بخشی از این دستگاه را شامل شده است .این قطعه شامل یک بخش جیوه ای میباشد .سه عدد سیم در این بخش وجود دارد یک سیم در پایین ظرف و با جیوه در ارتباط است، یک سیم در چپ قطعه، زمانی که سوییچ سمت چپ چرخیده میشود جیوه درون قطعه باعث به وجود آمدن یک اتصال بین سیم اول و دوم میشود .همچنین سیمی که در سمت راست وجود دارد با چرخش قطعه به این سمت باعث به وجود آمدن یک اتصال بین سیم سوم و سیم اول ترموستات اتاق میشود .
ترموستات دیجیتال
ترموستات های دیجیتال به دو دسته قابل برنامه ریزی و نیز بدون برنامه ریزی تقسیم میشوند. معمولا کار کردن با ترموستات های دیجیتال راحت تر از ترموستات مکانیکی هستند. قطعه ای در این ترموستات ها وجود دارد به نام ترمیستور که دما را اندازه گیری نموده و با توجه به دمای تنظیم شده بر آن در مدار خود مقاومتی را ایجاد مینماید. عموما این ترموستات ها به جدیدتر و بروز تر از ترموستات های مکانیکی میباشد.
ترموستات اتاقی در منزل
فرض کنید یک منزل دارای ۳ اتاق و فضای سالن پذیرایی میباشد. حال و پذیرایی به دلیل مجاورت با آشپزخانه و آفتاب خور بودن در طول روز گرم ترین نقطه منزل بوده است .اتاق ها به دلیل دور بودن و قرار گرفتن در سایه و سردتر از سایر مکان ها هستند. پس قاعدتا این اتاق ها به دمای متفاوتی نسبت به سایر نقاط منزل نیاز دارد. با ناحیه بندی توسط ترموستات اتاقی میتوان به یک دمای متعادل در منزل رسید که با کمترین انرژی به بهترین دما دست یابیم . مطالعاتی که دراین باره انجام شده نشان میدهد استفاده از ترموستات اتاقی تا ۳۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی میکند.
بهترین ترموستات اتاقی
بهترین ترموستات اتاقی که امروزه در بازار وجو دارد میتوان به ترموستات های اتاقی هوشمند اشاره کرد. این ترموستات ها با قابلیت برنامه ریزی روزانه و هفتگی و همچنین دماهای متفاوت در ساعات مختلف روز خود را از سایر محصولات مشابه مستثنی کرده است